čtvrtek 9. dubna 2015

Kočárková turistika v Beskydech #2

Tento příspěvek navazuje na článek Kočárková turistika v Beskydech, kde jsem popsal naše výlety z roku 2012 s tehdy půlročním Františkem. Nyní si dovolím připojit pokračování možných kočárkových tras po Beskydech (tentokrát na základě zkušeností, nabytých patnácti lety ježdění po Beskydech na trekovém kole).

Lysá hora

Zastávka „Krásná,Nižní Mohelnice, rozc. Lysá hora“ je dostupná autobusem z Frýdku-Místku. O víkendu se připravte na to, že může být plný. Toto místo najdete na mapě pod označením Papežov. Stoupá z něj asfaltová silnice v délce 8,5km až k samotnému vrcholu. 2,5km pod vrcholem je Zimný, pokud na něm odbočíte vpravo, dostanete se k prameni vody. Nahoře se můžete najíst a především pokochat znamenitým výhledem. Dolů vede stejná cesta.

Gruň

Z Frýdku-Místku jezdí autobus na zastávku „Staré Hamry, rozc. Gruň“. Odtud vystoupáme k hotelu Charbulák, kde se můžeme zajít na jídlo. S kočárem se dá pohodlně pokračovat i na Švarnou Hanku, kde je též občerstvení. Cestou mineme dřevěný kostelík Panny Marie. Do Starých Hamer můžeme pak sejít o dvě zastávky dál, nad přehradou Šance (s pitnou vodou) je moc hezký kamenný kostel sv. Jindřicha.

Zbuj

Do Ostravice jezdí vlaky i autobusy. Vydáme se z ní po červené značce, před transformátorem uhneme vlevo po neznačené cestě kolem hotelu Sepetná. Dále se napojíme na modrou a dojdeme po ní až k příjemné horské restauraci U Zbuja. Je tam velká louka, dá se spočinout, najíst se a vyrazit zpět.

Slavíč

Tahle túra je delší. Začínáme ji na zastávce „Morávka, Slavíč“. Modrá značka vede až k chatě. Pro kočárkovou turistiku je důležité vědět, že se jí nemusíme držet absolutně, stačí následovat asfaltku směrem vzhůru. Nahoru vede ještě jedna asfaltka, překonává kousek po startu mostkem potok Slavíč a vede úbočím stejnojmenného kopce. Obě cesty se potkávají nahoře kousek od rozcestí „U Slavíče“. Doporučuji si z nich udělat okruh. Na chatě Slavíč se dá něco zakousnout, podívat se popásající se koně.

Martiňák (a Pustevny)

Od zastávky „Horní Bečva,,hotel Valaška“ nás vede po asfaltové cestě zelená značka. Ta se časem odpojí, my ale pokračujeme dál na horskou chatu Martiňák. Můžeme se občerstvit a vyrazit zpět. Anebo pokračovat dál, až na Pustevny (v závěru 1,5km nezpevněná cesta). Na zdejším hotelu Tanečnica mají, kromě dobrého jídla, i dětský koutek. Z Pusteven jezdí autobus do Rožnova pod Radhoštěm. Chceme-li vzít Martiňák i Pustevny v jeden den, je jednodušší jít trasu opačně a začínat na Pustevnách.

Pustevny (a Radhošť)

Pustevny můžeme dobýt z více stran. Jako výchozí bod se nabízí zastávka „Trojanovice, rest. Ráztoka“, odtud stoupáme stále výš a výš. Bacha na cyklisty a koloběžkáře. Na Pustevnách je mnoho možností, kde se najíst. Dále se zde můžeme rozhodnout, zda pokračovat po asfaltce i na Radegast (socha, občerstvení) a Radhošť (chata). Z Pusteven můžeme sjet autobusem do Rožnova, jak už bylo napsáno v trase předchozí. Příp. výjezdem autobusem z Rožnova začít náš výlet na Pustevnách, dojít na Radhošť a vrátit se zpět na Pustevny.