sobota 13. října 2012

Města pro lidi

Poslední dobou se vynořují z hlubin mediálního světa články/knihy/filmy, které spojuje jedno téma - jak to udělat, aby se lidem ve městech žilo dobře. Tento článek vám chce přiblížit jednu knihu, jeden film a jednu přílohu časopisu, které toto téma rozvádějí. 

KNIHA

Jan Gehl - Města pro lidi

Knížka jasně a názorně (díky množství zajímavých fotek, grafů a náčrtů) shrnuje základní Gehlovu myšlenku: aby města byla živá, bezpečná, udržitelná a zdravá, musíme lidi dostat zpátky do ulic. Jak toho dosáhnout? Jednak vytvořením atraktivních městských prostor  (přívětivé ulice/náměstí s lidským měřítkem), ale hlavně podporou pěší a cyklistické dopravy na úkor automobilové. Své myšlenky realizoval ve své rodné Kodani, která se pravidelně umisťuje v první desítce nejlepších měst pro život. Jeho věhlas se dostal až za oceán, kde navrhl úpravu Broadway v New York City
Times Square - před a po realizaci Gehlova návrhu
Minulý rok jsme byli v NYC a viděli jsme jeho realizace na vlastní oči... no bylo to super. Za nejlepší jeho nápad považuju tzv. cyklostezky kodaňského typu. O co jde? Znáte to, když jedete na kole po ulici, míjíte parkující auta a bojíte se, že vás sejme projíždějící auto? Gehl přišel s tím, že parkující auta použije jako "ochranu" cyklistů. V NYC navíc ještě použil relax ostrůvky. Jsou to místa, kde jsou přenosné židličky, slunečníky a zeleň, kde si můžete dát oběd, kafe, pracovat nebo jen tak posedět. Takže v praxi vypadá ulice následovně - budova - široký chodník - cyklostezka - relax ostrůvek - parkující auta - jedoucí auta - budova (viz fotky níže). Je mi jasné, že tohle řešení lze realizovat pouze na široké ulici (na Broad way :-), ale nápad s parkujícími auty by podle mě šel realizovat na kdejaké ulici českých měst. 



Zaujal vás Jan Gehl? Zde zajímavý článek "Rušte parkovací místa. Pomalu a potichu, radí dánský architekt Jan Gehl".

FILM

Gary Hustwit - Urbanized



Urbanized je dokument, který stravitelnou formou představuje světové trendy, jak "udělat" města pro lidi. Najdete tam projekty z Kapského města (JAR), Kodaně (Dánsko, jak jinak než Jan Gehl), Bogoty (Kolumbie), New Yorku (projekt The High Line - viz foto níže nebo zde) a New Orlenas (USA), Brightonu (Velká Británie), Stuttgart (Německo) a další. 
The High Line, NYC
Z hlediska dopravy je asi nejinspirativnější Kodaň a Bogota. V Bogotě funguje od roku 2000 systém rychlé autobusové dopravy TransMilenio, který využívá principu "auta stojí (v zácpě), autobusy jedou" - je to vlastně takové pozemní metro. Více o dopravě v Bogotě zde
TransMilenio, Bogota

PŘÍLOHA ČASOPISU

Budoucnost dopravy ve městech - Respekt 38/39 2012


Celá příloha se zamýšlí nad budoucností veřejné, cyklistické a pěší dopravy v ČR v kontextu světových trendů. Nejvíce mě zaujal rozhovor s německým dopravním inženýrem z Drážďan. 

Přidávám jednu zajímavou citaci z rozhovoru.
"Jak si vysvětlujete, že lidé přestali toužit po autech?"
Důvodu je více. Střední třída je chudší a mnoho lidí si nemůže auto dovolit. Hodně lidí se ho ale vzdá dobrovolně, protože prostě mají před domem zastávku tramvaje. Veřejná doprava ve městech je tak dobrá, že je stále jednodušší se auta vzdát. A je tu ještě jedna věc - mladí lidé se dnes chovají úplně jinak, než když nám bylo dvacet. Já jsme si ve dvaceti udělal řidičák, hned jsme si koupil auto a jezdil a jezdil. Svoji dceři jsme dal k maturitě jako dárek autoškolu. To bylo v roce 2008, a od té doby neřídila. Dnešní lidé mají chytrý telefon, ten je jim nade všechno a s ním cestují efektivně a inteligentně. Vědí, jaké jsou kde možnosti spolujízdy, dokážou na internetu vytvořit skupinu a koupit si levnou skupinovou jízdenku, používají spolujízdu. 
Celý článek si můžete přečíst ZDE