čtvrtek 9. listopadu 2023

Solná komora na kolech s dětmi

V červenci 2023 se čtyři tátové a sedm dětí, od 7 do 13 let, sešli v rakouské Solné komoře, aby společně prožili, mezi kopci a jezery, dva týdny na nabalených kolech.

Děti a já jsme na místo shledání, do salcburského Neumarkt am Wallersee, dojeli vlakem. Z Frýdku-Místku jsme přestupovali pouze v Ostravě a Vídni. Jeli jsme nalehko, většinu bagáže a kola jsme dali do auta Honzovi. Auta jsme nechali poblíž kempu Seecamp Wallersee, vykoupali se, ugrilovali Honzovy dobroty a druhý den vyrazili na naši trasu. Itinerář Ubíků byl následující:

1. den: vlakem Frýdek-Místek - Wallersee (4 km, Seecamp Wallersee)

2. den: Wallersee - Mondsee (28 km, Seecamp Nussbaumer)

3. den: Mondsee - Wolfgangsee (19 km, Camping Seewinkl)

4. den: Wolfgangsee - Bad Ischl - Hallstatt (37 km, Hallstatt)

5. den: prohlídka solných dolů

6. den: Hallstadt - Traunsee (53 km, Strandcamping traunkirchen)

7. den: Traunsee - Attersee (38 km, Camping Wimroither Mühle)

8. den: Attersee - Attersee (17 km, Insel camping Unterach/Attersee)

9. den: Attersee - Irrsee (29 km, Camping Moosmühle)

10. den: Irrsee - Obertrumer See (36 km, Strandcamping Oitner)

11. den: Obertrumer See - Salzburg (39 km, Camping Schloss Aigen)

12. den: prohlídka zoo

13. den: prohlídka hradu

14. den: vlakem Wallersee - Frýdek-Místek

Mapa jednotlivých etap je tady: https://mapy.cz/s/hagojavesa

Postřehy z cesty:

• Občas si mezi jezery vyšlápnete kopeček. Přesto není trasa přes příliš náročná, naše Bělka (7) ji projela na kole sama, náš syn Franta (11) s brašnami

• Téměř každý den jsme se koupali v jezeře. Ta výše položená (Hallstattské) jsou pochopitelně studenější. I tak je to ale vždy příjemný zážitek. A na pohled neskutečně vděčný.

• U Mondsee je přímo z kempu atraktivní ferratová cesta na Drachenstein. Honza a Miki (13) si vylezli na pěšky dosažitelný Almkogel, odkud je krásný výhled na jezero.

• U Wolfgangsee by se dalo vymyslet více vylomenin: je tady lanovka na Zwölferhorn, vláček na Schafberg. Chtěli jsme vzít děti aspoň přívozem do St. Wolfgangu, ale tak brzy, jako jsme vyjížděli, ještě nebyl v provozu.

• Ze solných dolů v Hallstattu budou vaše děti nadšené: hornický oblek, skluzavky, vláček, na konci trocha soli jako pozornost.

• Solné doly jsme si koupili i s lanovkou. Spíš proto, abychom udělali dětem radost, než že by bylo výškový rozdíl nějak zásadní.

• Po největším jezeře Solné komory Attersee jsme se projeli lodí.

• Salcburská ZOO je nevelká, ale určitě stojí za shlédnutí. Navíc je zajímavě řešená: přirozenou bariéru tvoří z jedné strany skála.

• Ze Salcburského hradu je krásný výhled na celé město.

• V obsazenosti kempů se dost projevily české červnové svátky. Naštěstí řada kempů má louku pro ubytované bez auta. Příp. místo pro několik stanů se dalo ukecat i bez požadované rezervace. Osvědčilo se, nevystrašit obsluhu recepce hned na začátku tím, že je nás 11 (naše děti, když se začnou hemžit, působí opticky, že jich je tak 30)

• Naše výbava: já kolo Merida Matts D500 26”, brašny Ortlieb přední, zadní, horní a řidítková, stan Jurek Midi 4. Franta (11) kolo Amulet Youngster 1.12 29”, brašny Ortlieb zadní a řidítková. Bělka (7) kolo Superior F.L.Y. 20”.

• Měl jsem s sebou i tažné zařízení FollowMe, ale ukázalo se, že ho Bělka už nepotřebuje a tak jsme ho použili jen na ne-bezpečném úseku do Hallstattu a po prudké šotolině k Mattsee.

• Zpáteční lístky nás, včetně rezervací, stály u ČD 4 tisíce korun. Kupovali jsme je měsíc předem.

• Kempy stály kolem 30 Eur / noc (dospělý + 2 děti + stan)

• Obědy v restauraci stály 25-50 Eur, obvykle jsem koupil pití, dvě polívky, 1-2 jídla a podělili jsme se.

• Dohromady nás, jednoho dospělého a dvě děti, 14 dní v Solné komoře v roce 2023 vyšlo na cca 42 tisíc korun (vlak, pojištění, kempy, restaurace, supermarkety, atrakce).