středa 29. července 2015

Naše zkušenosti s cyklobrašnami Ortlieb

Dálkoví cykloturisté o nich říkají, že je to to nejlepší, co si můžete v současné době dopřát. Rolls-Royce mezi brašnami. My se za dálkové cykloturisty nepovažujeme, přesto jsme do nich šli. Přinášíme dojmy z reálného provozu.

Donedávna jsme oba používali snad nejprodávanější brašny v ČR, tuzemské Sport Arsenal 465. Jsou levné, jednoduše nasaditelné i transportovatelné. Jejich největší nevýhodou je, podle mě, malá kapacita 35 litrů. Ta nás při loňské jízdě podél Innu a Dunaje nutila jednak k jejich přetěžování (čímž trpí zipy a švy) a také k tomu, že jsme jeden horní díl nechali doma a nahradili jej velkým lodním vakem. No, nějak to šlo, úskalí nastávalo třeba po nákupu potravin, které jsme dávali všude, kam se jen dalo.


Letos jsme se rozhodli posunout dál. Ortlieb je vyhlášená značka německého výrobce, na kterou obvykle nedají majitelé dopustit. Brašny jsou nepromokavé a velkoobjemové. Tady jsou naše dosavadní zkušenosti.


Zadní brašny

Základem jsou samozřejmě zadní brašny. Ortlieb nabízí několik řad, zejména:
  • Back-Roller Classic – ona vychvalovaná klasika
  • Back-Roller City – pokud potřebujete ušetřit
  • Back-Roller Plus – nejsou z PVC, ale Cordury
  • Bike-Packer Classic – nerolují se, ale uzavírají víkem
Všechny mají shodný objem, 40 litrů/pár. Všechny jsou nepromokavé, Rollery o něco víc než Packery. Packery jsou jistě zajímavá varianta, nedá se k nim však přicvaknou horní brašna Rack-Pack. Cordurová verze Plus deklaruje stejnou nepropustnost, jako PVC. Nevím :) Corduru mám rád, mám ji na malém i velkém batohu, ale o její vodotěsnosti přesvědčen nejsem. Navíc je jednodušší otřít, klidně rukou, zablácené PVC, než čistit Corduru. Verze City neumožnuje, stejně jako Packer, připojit horní brašnu (toto se dá řešit gumicukem). Takže jsme šli do Rollerů Classic.
 
Všechny brašny jsme koupili najednou, u uherskobrodské firmy Azub. Známe je osobně z festivalu Cyklocestování, jsou to kluci, kteří cykloturistikou žijí, dokáží poradit a kromě prodeje vlastní a dalších renomovaných značek podnikají po světe různé „šílené“ výpravy, více když tak na jejich stránkách.

Back-Roller Classic: nepromokavé zadní brašny

Jakou barvu zvolit? Základní řada je tmavě modrá, červená, žlutá, šedá, bílá, černá. Na trhu je i dražší varianta Design: šedo-oranžová, černo-bílá, bílo-zelená, světle modrá a oranžová. A ještě dražší varinta HighVisibity: zářivě žlutá, protkaná reflexním vláknem. Protože jsme chtěli i horní brašnu Rack-Pack, která je „pouze“ bílá, červená, žlutá, černá a šedá, vybrali jsme jedny brašny červené, druhé žluté, aby se nám nepletly. Původní obava, že budou tyto barvy příliš obyčejné, se nenaplnila: jsou dobře vidět a člověk na kole i bez barevných brašen hraje díky oblečení všemi barvami.
 
Nepromokavost jsme úspěšně otestovali tak, že jsme naložená kola nechali ve slejváku venku. Vodotěsná konstrukce ovšem přináší i jiné výhody: při ranním balení vám není zatěžko hodit brašny do orosené trávy. Jakákoli nečistota se dá jednoduše setřít. Atd.
 
Vevnitř najdete velkou textilní kapsu (měli jsme v ní už tablet či ultrabook) a menší kapsičku na zip. Komu je to málo, dá se přikoupit OuterPocket, BottleCage nebo Mesh Pocket. Nic z toho nemáme, osobně jsem spíš pro jednoduchost.
 
Brašny uzavřete několika zarolováními a zacvaknutím spony. Dají se takto nosit i na ramenním popruhu, což je výborné třeba při nastupování do vlaku. V kombinaci s horní brašnou slouží ramenní popruh pro uzavření brašny a spona pro přicvaknutí vršku.
 
Brašny mají chytky, kterými se nasazují na nosič a při jejich puštění se samy zacvakují. Naše nosiče Sport Arsenal mají tenčí trubky, proto jsme využili redukce, které jsou ve třech velikostech součástí dodávky zadních brašen. S těmito redukcemi nám samo-zacvakávání lehce drhne proto je mu třeba vždy trochu pomoct. Na vnitřní straně brašen je zobáček, který přichytává brašnu k nosiči. Jeho poloha se dá jednoduše nastavit rukou. O něco tužší, ale též rukou nastavitelná, je poloha horních úchytů (toto samozřejmě nastavujete pro jedno kolo pouze jednou).
 
Do brašen se vejde krásných 2x20 litrů, což třeba v mém případě stačilo na všechno oblečení, sandály, tablet, nabíječky, věci na vaření, hygienu, lékárničku i nákup potravin na následující den.

Rack-Pack: nepromokavá horní brašna

Někteří se jí systematicky brání, protože podle nich zhoršuje přístup do zadních bočních brašen, které shora překrývá. Naše zkušenost je taková, že stačí odepnout jednu sponu (cvak) horní brašnu poposunout (šoup) a dostanete se za několik vteřin kamkoli.
 
Benefity jsou jednoznačné: u verze S získáte dalších 24 a u verze M až 31 litrů místa navíc. My koupili velikost M, do které dáte tři kousky čehokoli (stan, samonafukovací karimatka nebo spacák). Letos jsme jezdili dva dospělí + dítě, takže do dvou Rack-Packů jsme umístili všechny naše spacáky a karimatky. Stan jsme dali na nosič pod Rack-Pack. Totiž, podle toho, jak moc do výšky brašny Back-Roller nabalíte, máte mezi nosičem a Rack-Packem místo.
 
Uchycení Rack-Packu k brašnám Classic nebo Plus je celkem jednoduché: 4 zacvakávací spony, které by jinak sloužily pro pevnější uzavření brašen Back-Roller a Rack-Pack se využijí pro jejich vzájemné spojení. Spojení je to dostatečně pevné, bezproblémové. Pokud dáváte pod Rack-Pack na nosič navíc stan, jako jsme to dělali my, strávíte nahmatáním spony pár vteřin navíc.
 
Ještě malá poznámka k „souboji idejí“, zda raději přední brašny Front-Roller nebo horní zadní Rack-Pack. Dočetl jsem se, že někteří lidé volí raději přední brašny, protože jim připadá kolo předo-zadně vyváženější. Nevím :) S takovou logikou je např. nenabalené kolo se zadní dětskou sedačkou (4 kg sedačka + 15 kg dítě) tragicky nevyvážené… Jinak Rack-Pack M váží 0.8kg, Front-Roller + doporučený přední nosič Tubus dohromady 2 kg. Do Rack-Packu M se vejde 31 litrů, do předních brašen 25 litrů. U horní brašny nakládáte do vlaku jednu věc, u předních brašen věci dvě. O manévrovatelnosti předního kola nemluvě. Ovšem: přední brašny do budoucna nezavrhuji, s nějakým dalším dítkem na ně třeba taky dojde :)
 

Ultimate 6M: nepromokavá řídítková brašna

Úžasná věc. Na dovolené na peníze, doklady, foťák, lehkou bundu, pláštěnku. Kdykoli sejmete, hodíte popruh přes rameno a jdete. Mimo dovolenou na cokoli, co potřebujete mít s sebou. Do sedmi litrů se toho vejde překvapivě hodně – např. při jízdě do lesní školky dáváme do Ultimate 6M i dětské gumáky a nepromokavé oblečené.
 
Úchyt brašny je vyřešen elegantně, brašna díky němu necestuje nahoru, dolů. Dá se jednoduše nasadit, sejmout, příp. i zamknout. Víko drží magnety, tedy nezápasíte se suchým zipem nebo druky. Uvnitř najdete malou kapsu.
 
Ortlieb nabízí i zde několik variant. 6M Classic má objem 7 litrů, je ve stejných barvách, jako zadní brašny Back-Roller Classic nebo HighVisibility. Stejně velká 6M Plus je z Cordury, ve stejných barvách, jako jsou Back-Roller Plus. O litr a půl větší 6L Plus je vyrobena z Cordury.

Map Case: mapník na řídítkovou brašnu

Po jeho shlédnutí na webu Azubu jsem byl skeptický: podivná složená instalace na brašnu, podivné uchycení jakousi šňůrkou, cena šest stovek. Se svými rozpaky jsem se azubákům svěřil a oni mi jej dali k objednávce brašen zadarmo, že jsou zvědaví na mé zkušenosti.
 
Ta instalace je fakt divná. Je to bezesporu daň za to, že se dá mapník používat např. i na orientační běh, kdy jej máte zavěšený na krku. Případně můžete podle návodu mapu rozevřít na až k nástavci řidítek. Tedy… já žádný běžec nejsem a byl jsem léta zvyklý používat mapník SportArsenal, který se na řídítkovou brašnu přidělával primitivně, suchým zipem.
 
Jinak je mapník plně funkční :) V Rakousku jsem do něj zasunul mapu Taurské cyklostezky, při přehazování listu bylo, pravda, třeba zastavit, odepnout obouruč jeden suchý zip, mapu otočit a zase do mapníku uzavřít.
 
Na cyklostezce Bečva jsem zkoušel dát do mapníku mobil s mapou. Jde to, mobil v mapníku drží, dokonce jej můžete přes mapník i ovládat, ALE: 1) mapník bez mapy se docela leskne a to při jízdě ruší, a 2) máte-li mobil umístěn na šířku a řídítkovou brašnu nainstalovánu vodorovně (jak doporučuje návod), mobil po oživení orientaci zapomene a zobrazuje mapu svisle. Takže k účelům nepapírové navigace se poohlédněte spíš po GPS Cover a budete-li chtít mít mobil/GPS „na šířku“, řídítkovou brašnu si nainstalujte nakloněnou k sobě.
 
 

Závěrem

Pokud přecházíte z nějakých jednotlitých brašen, připravte se, že se při nakládání jednotlivých brašen Ortlieb do vlaku lehce zapotíte. Nám se líbí variabilita: na týden a půl Taurské cyklostezky jsme vzali brašny zadní, horní a řidítkové; na dvoudenní cyklostezku Bečva jen brašny zadní a řidítkové; na městskou cyklodopravu používáme brašnu řídítkovou s třeba jen jednou brašnou zadní. Kapacita 78 litrů (obě zadní + horní + řídítková brašna) je, alespoň pro nás, naprosto dostačující. Nasazení je bezproblémové. Kvalita prvotřídní.
 
Kdož máte rádi cykloturistiku či cyklodopravu, jako my, zvažte Ortlieb. Je sice dražší, ale je moc fajn :)

1 komentář:

  1. Zadní brašny jsem si nedávno koupil ty samé včetně Rack-Pack velikosti M. Je třeba dát si pozor, do které spony se horní brašna Rack-Pack zacvakává. Omylem jsem jej při prvním použití na jedné straně připnul k sobě samotné místo ke sponě spodní (boční) brašny. Při sjezdu z prvního kopce se brašna svezla z kola a po dobadu na zem ve vyšší rychlosti místy prodřela o asfalt. No škoda, musím si spony nějak barevně označit, abych podobnou chybu už neopakoval.

    OdpovědětVymazat