pátek 26. května 2023

Murská cyklostezka s dětmi

V červenci 2019 jsme se, dvě rodiny, vypravili do rakouského Štýrska na cyklostezku podél řeky Mur. Všechny věci jsme měli nabaleny na kolech a každou noc spali v jiném kempu.

Jeli jsme ve složení Ubíkovi (Markéta, Standa, Franta 7r, Bělka 3r) a Koběrští (Honza, Miki 9r, Tonda 6r). Nejmladší účastnice jela v cyklovozíku Croozer Kid For 1. Ten má výhodu, že se do něj dá, kromě dítěte, naložit i dalších 70 litrů věcí. Všichni dospělí jsme měli nepromokavé brašny Ortlieb, zadní/boční Back-Roller Classic 2 x 20 l a zadní/horní Rack-Pack 31 l. Honza měl navíc i přední/boční brašny Sport Arsenal.

Dopravu do výchozího místa jsme realizovali vlakem. S ohledem na spoje, větší vzdálenosti a přítomnost tříletého dítěte, jsme cestu tam rozdělili na dva dny. První den jsme vlakem z Frýdku-Místku dojeli do Bruck an der Mur (v současné době je to možné s použitím třech vlaků). Druhý den jsme pak místní lokálkou dojeli do Tamswegu, železniční stanice, která je nejblíže prameni Muru.

O největší dobrodružství se hned první den postaral strojvedoucí vlaku, když jsme potřebovali přestoupit v rakouském Unzmarktu. Z vlaku vystoupili Markéta s Bělkou v cyklovozíku a já s jedním kolem. Vrátil jsem se pro další kola a brašny, ale vlak se náhle uzavřel a rozjel. Markéta na nástupišti mávala, já zuřivě mačkal tlačítko pro otevření dveří. Po chvíli se vlak opět zastavil a my mohli vyložit všechna kola, brašny a lidi. Holt, cestování vlakem s nabalenými koly je vždy tak trochu stres. Od té doby vždy upozorňujeme průvodčího, že budeme vystupovat s koly a nějaký čas nám to zabere.

Z Tamswegu jsme na kolech pokračovali 18 kilometrů proti proudu Muru, do vesnice St. Michael. Slibovali jsme si od této části Alp, že se, pro zpestření, necháme bez kol vyvézt  lanovkou a trochu se projdeme a porozhlédnout. Bohužel, na začátku českých prázdnin nebyly ještě místní lanovky v provozu.

Třetí a všechny další dny jsme pokračovali na kolech dál, již po proudu řeky Mur. Zvláště ve vyšších alpských partiích je řeka působivá a jízda podél ní je skutečný zážitek. Koupací vody se poblíž cyklostezky sem tam vyskytovaly. Nejvíce nás zaujaly kempy s vlastními jezery Olachgut před městečkem Murau, Murinsel před Knittelfeldem. A také biotop u vesnice Lind bei Scheifling.

Velká města na Muru jsou Leoben a Graz. V Grazu stojí za pohled skála na Slossbergplatz. Naše děti ale, stejně jako všude jinde, nejvíc zajímalo místní hřiště. Zaskočilo nás, že “kemp” v Grazu je jen pro karavany a tak jsme museli pokračovat za město, k jezeru Schwarzlsee. Chlapci ten den překonali svá dosavadní maxima.

Náš itinerář byl:

1. den: vlakem do Bruck am der Mur (5 km na kole do kempu)

2. den: vlakem do Tamswegu, na kole do St. Michael (5 + 17 km)

3. den: St. Michael - Tamsweg (17 km)

4. den: Tamsweg - Murau (38 km do kempu Olachgut)

5. den: Murau - Unzmarkt (35 km)

6. den: Unzmarkt - Knittelfeld (38 km do kempu Murinsel)

7. den: Knittelfeld - Leoben (35 km)

8. den: Leoben - Bruck an der Mur (18 km)

9. den: Bruck an der Mur - Ungersdorf (34 km)

10. den: Peggau - Graz (42 km do kempu Schwarzlsee)

11. den: zpět do Grazu na vlak a domů (19 km)