úterý 11. června 2013

Jak vybrat car-free golfky?

Nedávno jsem na blogu popisovala, jak vybrat car-free kočárek. Jak dítě roste, řešili jsme i to, jak vybrat car-free golfky. Golfky používáme hlavně při cestování v MHD, v meziměstských autobusech, kdy není jisté, že bude místo na kočárek, nebo když cestuje pouze jeden rodič s dítětem vlakem a musí se vícekrát přestupovat (dítě do manduky a složený kočárek do ruky). 

Následuje pár tipů, na co si dát při výběru pozor.

1. Hmotnost
Hlavní přednostní golfek je jejich nízká hmotnost. Golfky byste měli unést včetně naloženého dítěte (plus obsah košíku a tašky). Čím lehčí, tím lepší. My jsme si dali limit 6 kg. Při výběru kočárku vás můžou zlákat různé technické vychytávky, ale pozor na to, abyste neměli doma další sportovní kočárek, který s dítětem tak tak unesete. Nejlépe je využít pro výběr nějaký agregátor e-shopů např. Heureka.cz. Tam lze zadat jako kritérium vyhledávání hmotnost. 

2. Rozměry a tvar při složeném stavu
Golfky by měly být při složeném stavu co nejkompaktnější, radši delší tvar než široký. Dáte ho pak prakticky všude např. v autobuse mezi sedadla, ve vlaku nahoru do úložného prostoru. Delší tvar se vám bude také lépe nosit. Nikde nesmí nic nepřečuhovat, neměl by se sám rozkládat, měl by sám stát.

Takto ANO.
Peg Pérego Pliko Mini

Inglesina Swift


Takto raději NE.
Euro-Cart Lira

Quinny Zapp
3. Rozměry a tvar při rozloženém stavu 
Je dobré si pohlídat šířku kočárku. Skoro všechny golfky splňují "povolenou" šířku do 60 cm. I tak se šířka liší. Obecně opět platí, čím užší, tím lepší. Bude se vám lépe nosit, vejdete se i do úzkých dveří v autobusu. Ideál je podle mě do 50 cm. 
Tvar kočárku je také důležitý. Myslím, že klasický dvoustopý kočárek je pro přenášení snadnější než moderní čtyřstopý. Máte v hlavě jasnou představu, jak kočárek vypadá a nemůžese vám stát, že "zapomenete" na zadní kolečko a někde ho omylem urazíte např. při nastupování do autobusu.   

Takto ANO.
Inglesina Swift

Takto raději NE.
Quinny Zapp

4. Složitost/snadnost složení a rozložení
Golfky poměrně často skládáte a rozkládáte. Je dobré se zaměřit na to, aby jste byli schopni golfky rozložit a složit nejlépe jednou rukou. Náramně se to hodí, když zjistíte, že v autobusu už jeden kočárek je a vy byste se tam s druhým nevešli. Jednoduše dítě vytáhnete z kočárku, vezmete do náruče a volnou rukou kočárek složíte. Doporučuji si při výběru na youtube najít videorecenzi kočárku nebo si kočárek zajít zkusit do obchodu. 

My jsem si nakonec vybrali Peg-Pérego Pliko MINI Classico. Je fajn, snadno se skládá, je lehký, zatím žádné potíže. Jen na kočičí dlažbe strašně hrká, ale to každý golfáč. 


pondělí 3. června 2013

Botový park

Kdo nemá vozový park, musí mít kvalitní botový park. Car-free člověk prostě více chodí - musí zvládnout změnu počasí a povrchu. 

Boty musí být pohodlné, kvalitní a odolné vůči vodě. Kupuju boty hlavně kožené, které se dobře impregnují. Musím říct, že sehnat dobrou a pěknou car-free botu je občas v ČR problém. V obchodech jsou hlavně umělohnotky, které sice dobře vypadají, ale déle než půl hodiny v nich člověk nevydrží. Výrobci bot asi pochopili, že dnešní člověk spíše sedí (v autě) než chodí. 

Botový park - jaro/léto
Když hodně prší, nosím gumáky. Když prší středně, nosím pérka. Když je jarně, nosím baleríny nebo plátěnky. Když jdu na kolo nebo na výlet, nosím tenisky. Když jdu na hory, nosím goretexové pohory. Když je horko, nosím sandálky na podpatku nebo outdoor sandále na zahradu atd. Ještě mi chybí pohodlné kožené ploché sandálky.
Podpatkové boty u mě moc nenajdete a když už, tak hodně pohodlné nebo jako "přezuvky" do divadla :-) 

pondělí 27. května 2013

Croozer 1+

S příchodem jara jsme zahájili druhou cyklistickou sezónu. Opět s naším vozíkem Croozer 737. Jelikož je z našeho miminka už batole, není potřeba používat ve vozíku autosedačku (více na toto téma zde). Nainstalovali jsme tedy původní sedátko a vyrazili. Hned v průběhu první jízdy bylo jasné, že to nebude tak jednoduché, jak jsme si původně mysleli. Základní sedačka Croozeru byla pro našeho 14 měsíčního syna příliš velká. Pokud nespal, seděl v sedačce ještě jakž takž, ale jakmile usnul, kácel se na stranu a hlavička mu nebezpečně bemblala. 

Hledali jsme řešení a zjistili, že existují tři možnosti.
Nabízí se Chariot BABY SUPPORTER, který jednak pekelně drahý a druhak pouze do 18 měsíců (v ČR uváděno do 20 měsíců) nebo česká hand-made varinata, polštář do Croozeru. Narazili jsme taky na polstr od firmy DOGY. Rozhodli jsme se pro český polštář a to hlavně proto, že vydrží déle. Náš syn bude mít 18 měsíců v červenci, což to je teprve půlka sezóny, tedy bychom museli znovu hledat nové řešení. Polštář nám výrobce poslal do týdne, v docela solidní kvalitě. 


Testování ukázalo, že díky polštáři syn nepadá na stranu, nekroutí se a hezky sedí. Pokud usne, je to horší. Hlavička pořád padá.
Našli jsme náš starý nákrčník, který používal do sedačky, když byl ještě miminko. A je to lepší, i když záleží, jak usne a jak moc hrbolatá je cesta.

V horším případě to vypadá takto,
a v lepším takto.
Ideální to není, ale lepší už to asi nebude. Byli jsme teď na čtyřdení cyklodovolené na jižní Moravě a náš syn to zvládl v pohodě.

A co přilba?
Náš syn má přilbu Uvex Kid II a původní myšlenka byla, že jí bude nosit i ve vozíku. Po pár jízdách jsme se rozhodli, že mu ji dávat nebudeme. Špatně se mu v ní sedí (helmou tlačí na sedačku) a když usne, padá mu hlava ještě víc. Navíc je z ní nervózní, pořád si ji sundává. Je ale až do 3 let, proto její čas ještě přijde.


pondělí 13. května 2013

Praktické návleky

Pokud cestujete s malým dítětem, které už chodí... Co chodí! Šlápne do kdejakého bahna, skočí do každé kaluže, ráchá se hodinu v mokrém písku a různé variace na toto téma, oceníte jednu praktickou pomůcku. Návleky na boty. Jsou to podobné, jako ty u lékaře, jen ušité z nepromokavé šusťákoviny. Využijete je hlavně ve vlaku, autobusu, v cyklovozíku na cestě ze zahrady, v nosítku na výletě, v kočátku.  

Dají se buď koupit (například zde) nebo ušít. Já, šitím příliš nepolíbená matka, jsem návleky koupila. Ovšem po týdenním nošení se mi podařilo jeden návlek ztratit. Přišlo mi škoda znovu investovat 300 Kč, vrhla jsem se tedy na domácí tvorbu. Je to celkem jednoduché, zvládne to i takové kopyto, jako jsem já. 

Návod
Co potřebujete?
Materiál (látku ze starého deštníku), jehlu, pevnou niť, gumu do trenek, dva knoflíky, mašli. 
Jak na to?
Vezmeme si botičku, postavíme na papír a vytvoříme předlohu pro střih. Je to obdelník. Od botičky vlevo a vpravo přidáme minimálně 4 cm a od botičky nahoře a dole také minimálně 4 cm. Proč tolik? Jeden centimetr na šev a zbývající prostor, aby se nám tam botička dobře vešla a aby nám návlek vydržel aspoň dvě velikosti boty. 


Máme-li šablonu z papíru hotovou, vystřihneme s její pomocí šest obdelníků z látky. Vezmeme dva obdelníky, otočíme látku na rub a sešpendlíme na straně A (viz obrázek níže). 
Pak sešijeme k sobě. Já šila ručně, jde to, ale trvá to. Strojem to budete mít raz dva. Pak jednu se ztran B přeložíme asi centimetr  a půl a ušijeme tunýlek na gumu. Vezmeme třetí obdelník a strany B přišijeme ke stranám B u třetího obdelníku. 

U spodního obdelníku sešijeme i strany A a pak ještě uděláme dva záševky na "špičkách". Takže nebudou cípy ven, ale budou schované vevnitř. 

Navlečeme gumu pomocí zicherky, otočíme rubem dobnitř a hotovo. Pokud chcete návleky veselé, našijete např. knoflíky jako oči a uvážete mašli. Je to jednoduché a dětem se to líbí. U druhého návleku  je postup stejný.


čtvrtek 2. května 2013

Olomouc a zpět s LEO Express

Na českém trhu se objevil nový vlakový dopravce LEO Express. Při první příležitosti jsme se ho rozhodli otestovat.
Jeli jsme z Frýdku-Místku přes Ostravu do Olomouce a zpět. Máma, táta a 14ti měsíční kluk.

Jízdenky je nutno rezervovat předem. Objednali jsme si tedy lístky pro dva dospělé a jedno dítě do 6 let. Dítě do 6 let, i když je v kočárku, má nárok na sedadlo. Cesta jedním směrem nás vyšla na 218 Kč. 
Leo Experess nabízí naprosto bezkonkurenční zázemí pro cestující rodiny s malými dětmi. Ve vlaku jsou celkem čtyři místa, kde jsou vždy dvě sedadla  a před nimi volný prostor vyhrazený pro kočárek. Dvě místa jsou ve voze A (ty mají menší prostor pro kočárek) a dvě místa ve voze D (tam je prostor pro kočárek mnohem větší). 
Musím říct, že je to velmi pohodlný způsob cestování s malým dítětem. Rodič má dost manévrovacího prostoru, kočárek je hned při ruce - slouží jednak jako sedadlo pro dítě, ale taky jako velké zavazadlo, kde máte všechny potřebné věci. Navíc před vámi nikdo nesedí, takže vaše dítě má dost prostoru se projevit, aniž by někoho výrazněji rušilo.
Vlak je nízkopodlažní a celý volně průchozí (čehož náš malý průzkumník hojně využíval). Bohužel při výstupu a nástupu musíte překonat dva malé schůdky, takže bez pomoci si s kočárkem sami neporadíte. Po ruce je ale vždy pracovník obsluhy vlaku nebo nějaký ochotný cestující, takže nemyslím, že by to byl problém. Na internetu jsem našla obrázek, s nájedzdovou plošinou pro kočárek. Takovou možnost nám ale nikdo nenabídnul. 
Další pozitivní věcí je přebalovací pult na záchodě. Záchody jsou ve vlaku celkem tři a pouze jeden má přebalovací pult, ale i tak je to pokrok :-) Je to ten největší záchod určen i pro vozíčkáře ve voze C.  
Co se líbilo hlavně našemu synovi, byl skvělý výhled z okna, jelikož ta jsou níž, než běžně bývají.
Personál byl milý, nápomocný, vše tak, jak má být. 
Dostali jsme noviny zdarma, zkusili jsme i občerstvení. Cenově rozumné, kvalita dobrá. Ale co se týče gurmánského zážitku, tak LEO na RegioJet prostě nemá :-) 

Suma sumárum. Vlaky LEO Express můžeme pro cestování s malým dítětem rozhodně doporučit. V létě plánujeme cestu do Prahy a LEO bude horký kandidát. 

sobota 9. března 2013

Jak vybrat car-free kočárek?

Víte, jak poznáte, že začala smogová sezóna na Ostravsku? Přestávám psát na blog a píšu spíše na web Čistého nebe.
A víte, jak poznáte, že smogová sezóna končí? Objeví se nový článek na car-free blogu :-)

Náš malý kluk už má 14 měsíců. Celé léto až do podzimu jsme cestovali, s nástupem zimy a smogu naše aktivity ochably. Nadále jsme car-free a plánujeme pokračovat (proč žijeme bez auta si můžete přečíst zde). S kočárkem a nosítkem jsme cestovali snad všemi dostupnými dopravními prostředky s vyjímkou letadla. Autobusem, vlakem, tramvají, trolejbusem, metrem, lanovka, lodí, na kole, pěšky. A párkrát i autem (děkujeme tímto všem, kteří nás svezli :-)



Tento článek je ryze praktický. Chcete-li být car-free rodina, je výběr vhodného kočárku naprosto zásadní. 
Jak tedy vybrat car-free kočárek?

1. Šířka
Zásadní věc při výběru car-free kočárku je jeho šířka. Dveře autobusu, vlaku, ale i výtahů (v metru atd.) bývají docela úzké. A dnešní kočárky se vyrábějí hodně široké.
Doporučujeme šířku kočárku max. 60 cm!
My jsme doposud měli dva kočárky. Starý hluboký klasický Peg-Pérego (foto zde) a sportovní TFK JOGGSTER X TWIST. Oba se vešly všude tam, kam jsme potřebovaly. Jediný problém jsou dveře do kupé v jednom typ vagónu vlaku, který jezdí mezi Českým Těšínem a Ostravou. Jinak pohoda. 
Zkušenost s trojkombinací nemáme, ale v zásadě platí pravidlo 60 cm.
Je to hodně o hledání. Úzkých kočárku není moc a navíc klasické e-shopy toto kritérium nezohledňují ve filtrech, takže je to docela klikačka hledačka :-(
Co do šířky, tak naše kritéria splňoval také kočárek Jané Slalom.

2. Nafukovací stabilní kolečka
S kočárkem se musíte dopravit všude, kam potřebujete. Pojedete blátem, louží, sněhem, kamením - potřebujete festovní kvalitní nafukovací kolečka. Žádné plastové kvedlací "pavoučí" kolečka. My jsme u našich kočárku ani jednou nepíchli a to jsme ji dávali dost zabrat. Náš sporťák má otáčecí přední kolečko, takže super do města, obchodu, dobře se s ním manipuluje ve vlaku atd. V případě většího terénu nebo sněhu je možno kolečko zaaretovat a kočárek je velmi stabilní. 

3. Ruční brzda
Není nutná, ale velmi vám zpříjemní jízdu. Jelikož kočárek používáte skutečně jako dopravní prostředek a musíte jít různým terénem s různým sklonem, ruční brzda vám šetří vaše paže, zvlášť ženám hodně pomůže. A navíc si super užijete výlety do hor :-)

4. Pohodlný pro dítě
Jelikož vaše dítě stráví v kočárku více času, než jakékoli jiné, je dobré, aby se v něm cítilo dobře, pohodlně, bezpečně. Měkké polstrování, dostatečně stínící stříška, polohování až do lehu (během cestování vaše dítě často usne), bezpečné pásy. Náš syn taky ocenil možnost otevření zadní části boudičky - měl tak super výhled, i když ještě neuměl sedět, a byl v kočárku mnohem spokojenější. 

5. Úložný prostor
Jelikož budete kočárek používat i pro přepravu věcí (těžší věci, které nechcete tahat v batohu), vyplatí se mít větší košík, kapsy, kapsičky, řídítka na které se dá pověsit další taška. 

6. Kočárek ve složeném stavu - rozměry a snadnost složení
To co řeší car-rodiny (aby se kočárek vlezl do kufru auta), my zase tak moc neřešíme. Kočárek skládáme minimálně. Jen párkrát jsme ho ve vlaku museli složit. Oceníte, když to půjde snadno, ale i se složitějším skládáním si poradíte. 

A ještě něco navíc...
Jak vybrat car-free autosedačku? 
Zní to jako paradox, ale sem tam se stane, že auto použijeme. Je nutné mít samozřejmě vlastní autosedačku. Měli jsme klasické vajíčko Chicco a teď máme Britax (na dítě 9 - 36 kg). Následující rady se týkají jen výběru vajíčka. S tím se dá totiž ještě cestovat i vlakem, busem. Tradičně jsme to řešili tak, že jsme někam dojeli veřejnou dopravu a dále nás někdo přiblížil autem. S větší sedačkou tento styl cestování zcela padá. 

1. Váha
Čím lehčí, tím lepší. I prázdná autosedačka se celkem pronese při 15 minutové cestě na vlak.

2. Polohovatelné madlo
My jsme tuto vymoženost neměli, ani jsme o ní nevěděli, ale velmi by nám zpříjemnila nošení sedačky při cestě na vlak. Co jsme našla, tak to mají jen staré sedačky CAM

3. Bezpečnost
I když autem pojedete jen párkrát ročně, nemůžete podcenit bezpečnost. Doporučujeme prostudovat testy, poptat se známých a potom až kupovat.